
De Privacycommissie:
om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.
Advies inzake regelgeving en normering, handhavingsbeleid, informatieverstrekking, klachtbehandeling en bijstandsverlening aan personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten vormen bijgevolg de basis van de activiteiten van de Privacycommissie.
Adviezen en aanbevelingen richten zich tot de bevoegde overheden en instanties, met als doel een kader aan te reiken voor de verwerking en mededeling van persoonsgegevens. Deze adviezen en aanbevelingen worden verstrekt door de Privacycommissie of door een specifiek opgericht sectoraal comité binnen de Privacycommissie. Aanbevelingen inzake latere verwerking zijn daarentegen gericht tot verantwoordelijken voor de verwerking.
De adviestaak wordt voornamelijk gestuurd door adviesaanvragen (72 geopende adviesdossiers), waarvan er in totaal 59 van de wetgevende instellingen kwamen. De Privacycommissie kan echter ook op eigen initiatief een advies of aanbeveling uitbrengen: zij heeft 13 dergelijke adviesdossiers geopend in 2016 en daarnaast ook 6 aanbevelingsdossiers opgestart. Er werden in 2016 geen adviezen op basis van formele klachten behandeld.
De Privacycommissie behandelde de adviezen op aanvraag van de wetgevende instanties, op één aanvraag na, allemaal binnen de 2 maanden.
Ook bij aangifte van een latere verwerking van persoonsgegevens waarbij de verantwoordelijke voor de verwerking de informatieplicht die de Privacywet voorschrijft niet kan invullen, wordt een aanbeveling opgesteld. Deze aanbeveling omvat de voorwaarden en maatregelen die de verantwoordelijke in acht moet nemen wanneer hij de gegevens verwerkt. In 2016 werden 15 dossiers in verband met aanbevelingen latere verwerking geopend.
Eind 2008 is het secretariaat gestart met een evaluatieprocedure voor regelgevende teksten waarover door de Privacycommissie advies werd uitgebracht, teneinde na te gaan in hoeverre het door de Privacycommissie uitgebrachte advies werd gevolgd en in welke mate de regelgeving de verwerking van persoonsgegevens beschermt. Het evaluatiesysteem is van toepassing op adviezen artikel 29 (van de Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens), uitgebracht naar aanleiding van een verzoek door een in deze bepaling opgenomen instantie, omtrent een ontwerp van wet, koninklijk besluit, decreet, … . Adviezen uit eigen beweging worden enkel opgenomen in geval deze betrekking hebben op een wetgevend initiatief. De evaluatiemethode is niet van toepassing op beraadslagingen van de sectorale comités.
De regelgevende teksten die in 2016 gepubliceerd zijn en waarvoor de Privacycommissie een advies uitbracht, zijn zoals de voorgaande jaren onderworpen aan deze evaluatieprocedure. In totaal zijn 9 dossiers opgestart, waarbij werd nagegaan in hoeverre het door de Privacycommissie uitgebrachte advies werd gevolgd en in welke mate de regelgeving de verwerking van persoonsgegevens beschermt.
Om deze evaluatie op een uniforme manier te kunnen uitvoeren, werd een standaardformulier ontwikkeld. Dit formulier is opgedeeld in twee delen. In een eerste deel wordt nagegaan in hoeverre de regelgeving is aangepast ingevolge en conform het advies van de Privacycommissie. Dit gebeurt aan de hand van de opmerkingen in het advies en een evaluatie van de wijze waarop die in de besluitvorming werden omgezet. In een tweede deel wordt nagegaan in hoeverre de reglementaire tekst een stempel drukt op de privacybescherming. Dit gebeurt door middel van een vergelijking tussen de wettekst ter advies voorgelegd aan de Privacycommissie en de gepubliceerde (nieuwe) wettekst. Na analyse van deze twee onderdelen wordt een eindbalans opgemaakt: wat is de impact van de Privacycommissie op de wetgeving en wat is de impact van de wetgeving op de privacy? De evaluatie gebeurt door de jurist die het adviesdossier in kwestie behandeld heeft, in samenspraak met de verslaggever. Vervolgens wordt het evaluatieformulier op zitting ter informatie aan de leden van de Privacycommissie medegedeeld.
Van de 9 in 2016 geopende evaluatiedossiers werden er 6 afgehandeld. In geen enkel geval volgde de wetgever het advies van de Privacycommissie helemaal niet. In 33% van de gevallen werd het advies van de Privacycommissie volledig gevolgd en in bijna 33% van de gevallen gedeeltelijk, maar met een duidelijke positieve impact van de Privacycommissie. In de overige 33% van de gevallen werd het advies gedeeltelijk gevolgd, maar met een beperkte impact van de Privacycommissie. Wanneer de uiteindelijk aangenomen versies van de regelgevende teksten worden bekeken, is vast te stellen dat in 83% van de gevallen een verbetering op privacyvlak merkbaar was. Algemeen kan dus gesteld worden dat de wetgever in de meeste gevallen rekening hield met de opmerkingen van de Privacycommissie.
De activiteiten die deel uitmaken van het handhavingsbeleid richten zich niet alleen tot de bevoegde overheidsinstanties, maar ook tot alle verantwoordelijken voor de verwerking in het algemeen.
Machtigingen verlenen betekent dat de Privacycommissie aan een instantie uit een bepaalde sector toelating geeft voor de verwerking of mededeling van persoonsgegevens. Indien voor de betrokken sector een sectoraal comité is ingesteld, wordt deze opdracht uitgevoerd door dit sectoraal comité. Via het evocatierecht kan een sectoraal comité de machtigingsaanvraag echter ook steeds voorleggen aan de Privacycommissie. In 2016 werden er geen evocatiedossiers behandeld.
Ten aanzien van de verantwoordelijken voor de verwerking oefent de Privacycommissie eveneens controle- en inspectietaken uit, verstrekt zij aanbevelingen en evalueert zij de genomen veiligheidsmaatregelen.
In 2016 heeft de Privacycommissie 332 controledossiers opgestart. Daarvan hebben er 299 betrekking op het artikel 13 van de Privacywet (de onrechtstreekse toegang). Onrechtstreekse toegang betekent dat een persoon in bepaalde gevallen zijn recht van toegang niet rechtstreeks kan uitoefenen bij de instantie die zijn of haar persoonsgegevens verwerkt. In deze gevallen voorziet de Privacywet in een recht van onrechtstreekse toegang, wat concreet betekent dat de betrokkene de Privacycommissie moet vragen om dit recht voor hem uit te oefenen. Het gaat om persoonsgegevens die bij de volgende instanties verwerkt worden:
Een overgrote meerderheid van deze aanvragen zijn gericht naar de politiediensten.
Wanneer een officier van bestuurlijke politie beslist om mobiele camera’s te gebruiken, dan moet die sinds december 2009 de Privacycommissie hiervan in kennis stellen aan de hand van een specifiek elektronisch formulier. In 2016 heeft de Privacycommissie 109 kennisgevingen ontvangen. De politiediensten zette vooral mobiele camera’s in tijdens 67 sportmanifestaties, veelal voetbalwedstrijden.
De informatieopdracht van de Privacycommissie vormt een derde pijler, die zich zowel tot overheidsinstanties richt als tot verantwoordelijken voor de verwerking en datasubjecten (de personen waarvan gegevens verwerkt worden). De voornaamste informatietaken zijn het houden van een openbaar register en het informeren van het publiek. De informatietaak kan zowel individueel gericht zijn (klantgerichte antwoorden), als gericht op een doelgroep (lezing) of het grote publiek (website en openbaar register).
In 2016 heeft het frontoffice 5.199 "vraag-en-antwoorddossiers" geopend en behandeld, wat gemiddeld neerkomt op 430 oproepen per maand.
In 2016 heeft het frontoffice 1.902 vraag-en-antwoorddossiers behandeld over de privacybeginselen. Daarnaast kwamen er 1.794 vragen over beeldverwerking, waarbij het merendeel van de vragen betrekking had op het gebruik van bewakingscamera’s. De overige veel voorkomende domeinen zijn: arbeid (4,17%), overheid (3,58%) en telecommunicatie (3,21%).
Vooraleer de verantwoordelijke voor de verwerking een gedeeltelijke of volledig geautomatiseerde verwerking verricht, moet hij deze verwerking bij de Privacycommissie melden.
De verantwoordelijken voor de verwerking hebben 10.046 aangiftedossiers via het e-loket ingediend in 2016, dit betekent een stijging met 2,5% ten opzichte van het aantal aangiftedossiers ingediend in 2015.
Er zijn 8.762 nieuwe gegevensverwerkingen gemeld met de volgende aangifteformulieren:
Wijzigingen en beëindigingen van gegevensverwerkingen worden eveneens gemeld. In 2016 zijn 768 meldingen van wijzigingen/correcties aan bestaande gegevensverwerkingen geregistreerd, en 516 keer werd melding gemaakt van het stopzetten van een gegevensverwerking.
De voornaamste doeleinden van de gemelde gegevensverwerkingen zijn: 5.092 keer "bewaking en toezicht", aangevuld met 1.053 keer "bewaking en toezicht ten overstaan van tewerkgestelden op een bewaakte arbeidsplaats", 699 keer "algemene doeleinden", 639 keer "andere doeleinden" en 544 keer "handel".
De kerndossiers omvatten drie groepen dossiers: informatie-, controle- en bemiddelingsdossiers.
In 2016 heeft de Privacycommissie 4.491 informatie-, bemiddelings- en controledossiers geopend. Deze dossiers kunnen als volgt ingedeeld worden: 3.841 informatievragen, 318 vragen om bemiddeling en 332 controledossiers (zie supra).
Van de 4.192 ontvangen kerndossiers zijn er 9 ter bespreking voorgelegd aan de sectorale comités, 4 dossiers kwamen op zitting van de Privacycommissie.
Vóór de Privacycommissie overgaat tot controle, bemiddeling of informatieverstrekking, wordt steeds een ontvankelijkheidsanalyse uitgevoerd. Voor 172 dossiers bleek de aanvraag tot controle, bemiddeling of informatie onontvankelijk, veelal wegens het ontbreken van voldoende informatie vanwege het datasubject.
172 aanvragen tot controle, bemiddeling of informatie, of 3,8% van alle kerndossiers, werden verkeerdelijk aan de Privacycommissie gericht, waarbij steeds is getracht om de aanvrager door te verwijzen naar de bevoegde instelling. In circa 75% van de gevallen is de Privacycommissie hierin geslaagd.
Bijna 94% van de in 2016 afgesloten informatiedossiers zijn behandeld binnen een termijn van 3 maanden. Bij de bemiddelingsdossiers ligt de gemiddelde behandelingstermijn hoger, maar werd ongeveer 86% van de dossiers binnen de 6 maanden afgewerkt. Voor de controledossiers artikel 13 werd bijna 90% van de dossiers binnen de 6 maanden afgewerkt.
Van de 4.491 kerndossiers werd in 58,81% van de gevallen de vraag tot informatie, bemiddeling of controle in het Nederlands gesteld. In 36,65% werd de vraag in het Frans gesteld. Het aantal vragen in het Engels kende een sterke opmars, en maakt zo 4,45% van de vragen uit.
De Privacycommissie heeft in 2016 3.841 vragen om informatie rond gegevensverwerkingen ontvangen. Dit is een stijging met 7,9% ten opzichte van het aantal vragen om informatie in 2015 (3.561). 78,81% van deze informatieaanvragen werden reeds volledig afgewerkt in 2016.
In 88,64% van de behandelde informatievragen is privacygerelateerde informatie verstrekt.
De top vijf van de meest bevraagde thema's is: de privacybeginselen (29,86%), verwerking van beelden (20,70%) waarbij "camerabewaking" een belangrijk item vormt, openbare overheden en privacy (9,24%), arbeid (7,76%) en handelspraktijken, waarbij voornamelijk (direct)marketingtoepassingen bevraagd zijn (5,96%).
De Privacycommissie heeft 318 bemiddelingsdossiers geopend in 2016. Dit is een daling met 8,4% ten opzichte van het aantal dossiers in 2015 (347).
Deze bemiddelingsdossiers betroffen voornamelijk volgende domeinen:
60,69% van de bemiddelingsdossiers werden reeds in 2016 afgesloten. In 67,88% van de afgesloten dossiers werd een privacy-inbreuk vastgesteld, 26,42% betrof ongegronde klachten. Verder bleek 1,55% van de klachten onontvankelijk, en werd in 3,11% van de gevallen de bemiddeling stopgezet. In 1,04% van de gevallen werd de klacht verkeerdelijk tot de Privacycommissie gericht.
Trimester | A-dossier IN | A-dossier OUT | % afgesloten | A-dossier open | A-dossier <2016 OUT | A-dossier totaal OUT |
---|---|---|---|---|---|---|
01.2016 - 03.2016 | 17 | 17 | 100,00 | 0 | 0 | 17 |
04.2016 - 06.2016 | 29 | 27 | 93,10 | 2 | 3 | 30 |
07.2016 - 09.2016 | 12 | 12 | 100,00 | 0 | 1 | 13 |
10.2016 - 12.2016 | 14 | 7 | 50,00 | 7 | 2 | 9 |
globaal | 72 | 63 | 87,50 | 9 | 6 | 69 |
Trimester | AR-dossier IN | AR-dossier OUT | % afgesloten | AR-dossier open | AR-dossier <2016 OUT | AR-dossier totaal OUT |
---|---|---|---|---|---|---|
01.2016 - 03.2016 | 0 | 0 | nvt | 0 | 0 | 0 |
04.2016 - 06.2016 | 1 | 1 | 100,00 | 0 | 0 | 1 |
07.2016 - 09.2016 | 1 | 1 | 100,00 | 0 | 1 | 2 |
10.2016 - 12.2016 | 4 | 3 | 75,00 | 1 | 2 | 5 |
globaal | 6 | 5 | 83,33 | 1 | 3 | 8 |
Trimester | EVAL-dossier IN | EVAL-dossier OUT | % afgesloten | EVAL-dossier open | EVAL-dossier <2016 OUT | EVAL-dossier totaal OUT |
---|---|---|---|---|---|---|
01.2016 - 03.2016 | 6 | 5 | 83,33 | 1 | 0 | 5 |
04.2016 - 06.2016 | 2 | 1 | 50,00 | 1 | 1 | 2 |
07.2016 - 09.2016 | 0 | 0 | nvt | 0 | 0 | 0 |
10.2016 - 12.2016 | 1 | 0 | 0,00 | 1 | 0 | 0 |
globaal | 9 | 6 | 66,67 | 3 | 1 | 7 |
Trimester | LV-dossier IN | LV-dossier OUT | % afgesloten | LV-dossier open | LV-dossier <2016 OUT | LV-dossier totaal OUT |
---|---|---|---|---|---|---|
01.2016 - 03.2016 | 1 | 1 | 100,00 | 0 | 0 | 1 |
04.2016 - 06.2016 | 3 | 3 | 100,00 | 0 | 0 | 3 |
07.2016 - 09.2016 | 4 | 4 | 100,00 | 0 | 0 | 4 |
10.2016 - 12.2016 | 7 | 7 | 100,00 | 0 | 0 | 7 |
globaal | 15 | 15 | 100,00 | 0 | 0 | 15 |
Trimester | Op aanvraag | Op eigen initiatief | Formele klacht | Totaal |
---|---|---|---|---|
01.2016 - 03.2016 | 14 | 3 | 0 | 17 |
04.2016 - 06.2016 | 21 | 8 | 0 | 29 |
07.2016 - 09.2016 | 10 | 2 | 0 | 12 |
10.2016 - 12.2016 | 14 | 0 | 0 | 14 |
globaal | 59 | 13 | 0 | 72 |
Voor evaluatiedossiers en adviesdossiers op eigen initiatief zijn geen termijnen van toepassing.
Behandelingstermijn | Afgesloten dossiers (Aantallen) | Afgesloten dossiers (%) |
---|---|---|
<=2 mnd | 52 | 98,11 |
> 2 mnd | 1 | 1,89 |
behandeling stopgezet | 1 | nvt |
globaal | 54 | 100,00 |
Er waren in 2016 geen adviesdossiers op basis van een formele klacht.
Behandelingstermijn | Afgesloten dossiers (Aantallen) | Afgesloten dossiers (%) |
---|---|---|
<=4 5 d | 15 | 100,00 |
> 45 d | 0 | 0,00 |
behandeling stopgezet/ | 0 | nvt |
onontvankelijk | 0 | nvt |
globaal | 15 | 100,00 |
Dossiertype | Gevolg | Aantal | % / dossiertype |
---|---|---|---|
A-dossiers | gunstig | 22 | 31,88 |
gunstig met voorwaarden | 28 | 40,58 | |
gedeeltelijk gunstig | 7 | 10,14 | |
ongunstig | 7 | 10,14 | |
standpunt geformuleerd | 2 | 2,90 | |
Onontvankelijk | 0 | 0,00 | |
behandeling stopgezet | 3 | 4,35 | |
AR-dossiers | aanbeveling verleend | 7 | 87,50 |
behandeling stopgezet | 1 | 12,50 | |
EVAL-dossiers | gevolgd | 2 | 28,57 |
gedeeltelijk gevolgd | 4 | 57,14 | |
niet gevolgd | 1 | 14,29 | |
LV-dossiers | gunstig | 1 | 6,67 |
gunstig met voorwaarden | 14 | 93,33 | |
behandeling stopgezet | 0 | 0,00 |
Kerndossiers zijn vragen of klachten over de toepassing van de privacywetgeving waarbij de Privacycommissie een standpunt inneemt. Ze worden onderverdeeld in drie categorieën:
Dit uit zich in dossiers omtrent onrechtstreekse toegang en andere controledossiers.
Trimester | DOS-dossier IN | DOS-dossier OUT | % afgesloten | DOS-dossier open |
---|---|---|---|---|
01.2016- 03.2016 | 1297 | 1136 | 87,59 | 161 |
informatie | 1108 | 980 | 88,45 | 128 |
bemiddeling | 104 | 85 | 81,73 | 19 |
controle | 85 | 71 | 83,53 | 14 |
04.2016 - 06.2016 | 1076 | 918 | 85,32 | 158 |
informatie | 913 | 807 | 88,39 | 106 |
bemiddeling | 79 | 56 | 70,89 | 23 |
controle | 84 | 55 | 65,48 | 29 |
07.2016 - 09.2016 | 1092 | 843 | 77,20 | 249 |
informatie | 947 | 762 | 80,46 | 185 |
bemiddeling | 73 | 39 | 53,42 | 34 |
controle | 72 | 42 | 58,33 | 30 |
10.2016 - 12.2016 | 1026 | 514 | 50,10 | 512 |
informatie | 873 | 478 | 54,75 | 395 |
bemiddeling | 62 | 13 | 20,97 | 49 |
controle | 91 | 23 | 25,27 | 68 |
globaal | 4.491 | 3.411 | 75,95 | 1.080 |
informatie | 3.841 | 3.027 | 78,81 | 814 |
bemiddeling | 318 | 193 | 60,69 | 125 |
controle | 332 | 191 | 57,53 | 141 |
Voor informatiedossiers wordt er getracht om 80% van de dossiers binnen de 3 maanden af te werken.
Aantallen | Behandelingstermijn | Afgesloten dossiers | |
---|---|---|---|
aantal | % dossiers | ||
<=30 d | 2.450 | 80,94 | |
31-60 d | 278 | 9,18 | |
61-90 d | 110 | 3,63 | |
<=3 mnd | 2.838 | 93,76 | |
91-180 d | 128 | 4,23 | |
181-270 d | 41 | 1,35 | |
271-365 d | 20 | 0,66 | |
> 3 mnd | 189 | 6,24 | |
totaal | 3.027 | 100,00 |
Voor bemiddelingsdossiers ligt de gemiddelde behandelingstermijn hoger, daar er met verschillende partijen wordt gecorrespondeerd.
Aantallen | Behandelingstermijn | Afgesloten dossiers | |
---|---|---|---|
aantal | % dossiers | ||
<=30 d | 21 | 10,88 | |
31-60 d | 39 | 20,21 | |
61-90 d | 41 | 21,24 | |
91-180 d | 65 | 33,68 | |
<=6 mnd | 166 | 86,01 | |
181-270 d | 20 | 10,36 | |
> 6 mnd <=9 mnd | 20 | 10,36 | |
271-365 d | 7 | 3,63 | |
> 9 mnd | 7 | 3,63 | |
totaal | 193 | 100,00 |
Voor controledossiers van type "Artikel 13" ligt de behandelingstermijn iets hoger, daar de nodige verificaties dienen te gebeuren bij de politiediensten.
Aantallen | Behandelingstermijn | Afgesloten dossiers | |
---|---|---|---|
aantal | % dossiers | ||
<=30 d | 41 | 23,56 | |
31-60 d | 37 | 21,26 | |
61-90 d | 30 | 17,24 | |
<=3 mnd | 108 | 62,07 | |
91-180 d | 48 | 27,59 | |
> 3 mnd <=6 mnd | 48 | 27,59 | |
181-365 d | 18 | 10,34 | |
> 6 mnd | 18 | 10,34 | |
totaal | 174 | 100,00 |
Resultaten informatiedossiers | Aantal | % dossiers |
---|---|---|
informatie verstrekt | 2.683 | 88,64 |
dossier onontvankelijk | 139 | 4,59 |
Privacycommissie onbevoegd | 170 | 5,62 |
doorverwijzing | 127 | 4,20 |
geen doorverwijzing | 43 | 1,42 |
behandeling stopgezet | 35 | 1,16 |
Resultaten bemiddelingsdossiers | Aantal | % dossiers |
---|---|---|
geen privacyinbreuk | 51 | 26,42 |
geen registratie | 0 | 0,00 |
geen privacyinbreuk | 50 | 25,91 |
behoud registratie | 1 | 0,52 |
privacyinbreuk | 131 | 67,88 |
gehele schrapping registratie | 2 | 1,04 |
gedeeltelijke schrapping registratie | 0 | 0,00 |
correctie registratie | 0 | 0,00 |
minnelijke schikking | 124 | 64,25 |
geen minnelijke schikking | 5 | 2,59 |
dossier onontvankelijk | 3 | 1,55 |
Privacycommissie onbevoegd | 2 | 1,04 |
doorverwijzing | 2 | 1,04 |
geen doorverwijzing | 0 | 0,00 |
behandeling stopgezet | 6 | 3,11 |
Resultaten controledossiers onrechtstreekse toegang | Aantal | % dossiers |
---|---|---|
geen privacyinbreuk | 73 | 41,95 |
geen registratie | 27 | 15,52 |
behoud registratie | 46 | 26,44 |
privacyinbreuk | 69 | 39,66 |
gehele schrapping registratie | 46 | 26,44 |
gedeeltelijke schrapping registratie | 21 | 12,07 |
correctie registratie | 2 | 1,15 |
dossier onontvankelijk | 29 | 16,67 |
behandeling stopgezet | 3 | 1,72 |
Resultaten controledossiers (andere dan onrechtstreekse toegang) | Aantal | % dossiers |
---|---|---|
Aanbeveling gevolgd | 11 | 64,71 |
Aanbeling niet gevolgd | 1 | 5,88 |
dossier onontvankelijk | 1 | 5,88 |
behandeling stopgezet | 4 | 23,53 |
Karakteristieken kerndossiers | Aantal | % dossiers | |||
---|---|---|---|---|---|
Taal | |||||
Nederlands | 2.641 | 58,81 | |||
Frans | 1.646 | 36,65 | |||
Engels | 200 | 4,45 | |||
Duits | 4 | 0,09 | |||
Behandelingsniveau | |||||
Commissie | 4 | 0,09 | |||
Secretariaat Commissie | 4.478 | 99,71 | |||
frontoffice | 3.687 | 82,10 | |||
backoffice | 791 | 17,61 | |||
Sectoraal Comité | 9 | 0,20 | |||
voor de Federale Overheid | 2 | 0,04 | |||
Statistisch Toezichtscomité | 1 | 0,02 | |||
van het Rijksregister | 6 | 0,13 | |||
Gemiddeld aantal inkomende en uitgaande dossierstukken | 3,26 |
Domein - Subdomein | Aantal | % dossiers | ||
---|---|---|---|---|
Arbeid | 313 | 6,97 | ||
biometrie | 13 | 0,29 | ||
cameratoezicht | 37 | 0,82 | ||
e-ID | 4 | 0,09 | ||
elektronisch toezicht | 49 | 1,09 | ||
gegevensstromen | 5 | 0,11 | ||
geolocalisatie | 38 | 0,85 | ||
identificatiemiddelen | 34 | 0,76 | ||
personeelsdossier | 27 | 0,60 | ||
rekrutering | 27 | 0,60 | ||
whistleblowing | 2 | 0,04 | ||
andere | 77 | 1,71 | ||
Archieven | 4 | 0,09 | ||
Beeldverwerking | 871 | 19,39 | ||
bewakingscamera's | 579 | 12,89 | ||
dashcams | 43 | 0,96 | ||
drones | 12 | 0,27 | ||
Google street view | 5 | 0,11 | ||
recht op afbeelding | 201 | 4,48 | ||
andere | 31 | 0,69 | ||
Economie | 166 | 3,70 | ||
bank/verzekeringen | 30 | 0,67 | ||
faillissementen | 6 | 0,13 | ||
negatief luik krediet | 116 | 2,58 | ||
positief luik krediet | 3 | 0,07 | ||
andere | 11 | 0,24 | ||
Gezondheidszorg | 113 | 2,52 | ||
beroepsgeheim | 5 | 0,11 | ||
databanken | 10 | 0,22 | ||
eHealth | 5 | 0,11 | ||
e-ID | 1 | 0,02 | ||
Gezondheidszorg | 3 | 0,07 | ||
identificatiemiddelen | 6 | 0,13 | ||
patiëntendossier | 30 | 0,67 | ||
rijksregister | 6 | 0,13 | ||
andere | 47 | 1,05 | ||
Handelspraktijken | 259 | 5,77 | ||
big data | 1 | 0,02 | ||
biometrie | 1 | 0,02 | ||
consumentegegevens | 7 | 0,16 | ||
direct marketing | 128 | 2,85 | ||
e-ID | 19 | 0,42 | ||
handel in persoonsgegevens | 12 | 0,27 | ||
identificatiemiddelen | 17 | 0,38 | ||
phishing | 4 | 0,09 | ||
politieke propaganda | 3 | 0,07 | ||
rijksregister | 15 | 0,33 | ||
spam | 31 | 0,69 | ||
andere - autre | 21 | 0,47 | ||
HSW onderzoek | 45 | 1,00 | ||
Informatiebeveiliging | 99 | 2,20 | ||
Diefstal drager | 2 | 0,04 | ||
Hacking, phishing & malware | 9 | 0,20 | ||
informaticacriminaliteit | 3 | 0,07 | ||
Menselijke vergissing | 7 | 0,16 | ||
Oneigenlijk gebruik toegangsrechten | 4 | 0,09 | ||
Systeemfalen | 4 | 0,09 | ||
andere | 70 | 1,56 | ||
Internationale fluxen | 177 | 3,94 | ||
BCR | 13 | 0,29 | ||
contractual clauses | 152 | 3,38 | ||
safe harbour | 3 | 0,07 | ||
andere | 9 | 0,20 | ||
Internationale gegevensbescherming | 7 | 0,16 | ||
Justitie | 20 | 0,45 | ||
Mede-eigendom | 15 | 0,33 | ||
Onderwijs | 37 | 0,82 | ||
identificatiemiddelen | 8 | 0,18 | ||
leerlingendossier | 7 | 0,16 | ||
rijksregister | 7 | 0,16 | ||
andere | 15 | 0,33 | ||
Onrechtstreekse toegang | 285 | 6,35 | ||
inlichtingen- en veiligheidsdiensten en het Comité I | 1 | 0,02 | ||
politiediensten | 230 | 5,12 | ||
Schengen (SISII) | 53 | 1,18 | ||
andere | 1 | 0,02 | ||
Overheid | 386 | 8,59 | ||
bevolkingsregisters | 51 | 1,14 | ||
DIV | 38 | 0,85 | ||
e-gov | 5 | 0,11 | ||
e-ID | 32 | 0,71 | ||
Eurodac | 1 | 0,02 | ||
fiscus | 13 | 0,29 | ||
identificatiemiddelen | 16 | 0,36 | ||
machtigingen | 39 | 0,87 | ||
openbaarheid van bestuur | 11 | 0,24 | ||
regionale en lokale besturen | 36 | 0,80 | ||
rijksregister | 117 | 2,61 | ||
andere | 27 | 0,60 | ||
Pers en media | 26 | 0,58 | ||
Politie-inlichtingen | 49 | 1,09 | ||
beeldverwerking politie | 10 | 0,22 | ||
informaticacriminaliteit | 1 | 0,02 | ||
inlichtingendiensten | 3 | 0,07 | ||
politiegegevens | 21 | 0,47 | ||
privé-detectives | 1 | 0,02 | ||
strafregister | 5 | 0,11 | ||
terrorismebestrijding | 3 | 0,07 | ||
andere | 5 | 0,11 | ||
Privacybeginselen | 1240 | 27,61 | ||
Aangiftes | 173 | 3,85 | ||
Definities | 60 | 1,34 | ||
Privacybeginselen | 597 | 13,29 | ||
Rechten Datasubject | 363 | 8,08 | ||
Recht op vergetelheid | 47 | 1,05 | ||
Sociale zekerheid | 15 | 0,33 | ||
Telecommunicatie | 239 | 5,32 | ||
bloggen-sociale netwerken | 72 | 1,60 | ||
cookies | 11 | 0,24 | ||
hacking | 7 | 0,16 | ||
internet | 75 | 1,67 | ||
nieuwe technologieën | 17 | 0,38 | ||
zoekmotoren | 17 | 0,38 | ||
andere | 40 | 0,89 | ||
Andere of niet bepaald | 125 | 2,78 |
Gegevenstype | Aantal | % dossiers |
---|---|---|
Identificatiegegevens | 1.824 | 40,61 |
Beeld- en geluidopnamen | 1.106 | 24,63 |
Elektronische identificatiegegevens | 443 | 9,86 |
Gerechtelijke en geheime gegevens | 365 | 8,13 |
Financiële bijzonderheden | 304 | 6,77 |
Wetgeving | Aantal | % dossiers |
---|---|---|
WVP Artikelen 9-10-12 (Rechten datasubject) | 920 | 20,49 |
Wetgeving Camera | 714 | 15,90 |
WVP Artikel 4 (Rechtmatigheid en proportionaliteit) | 450 | 10,02 |
WVP Artikel 5 (Verwerkingsgronden) | 331 | 7,37 |
WVP Artikel 13 (Onrechtstreekse gegevenstoegang) | 296 | 6,59 |
Vraag en antwoord dossiers zijn voornamelijk dossiers waarbij het antwoord gebaseerd is op een gekend standpunt van de Privacycommissie en waarbij de contacten beperkt zijn in aantal. Dit uit zich vooral in telefoonoproepen of korte mailuitwisselingen. Er is voor de Privacycommissie geen inhoudelijk doel om de informatie te bewaren.
Trimester | Dossier IN | Dossier OUT | % afgesloten | Dossier OPEN |
---|---|---|---|---|
01.2016 - 03.2016 | 1349 | 1349 | 100,00 | 0 |
04.2016 - 06.2016 | 1433 | 1433 | 100,00 | 0 |
07.2016 - 09.2016 | 1266 | 1266 | 100,00 | 0 |
10.2016 - 12.2016 | 1151 | 1151 | 100,00 | 0 |
globaal | 5199 | 5199 | 100,00 | 0 |
De Privacycommissie behandelde in 2016 naast de voormelde 5199 Q&A-dossiers ook 82 persdossiers.
Domein - Subdomein | Aantal | % dossiers | |
---|---|---|---|
Privacybeginselen - Principes de protection de la vie privée | 1902 | 36,58 | |
Beeldverwerking - Traitement d'images | 1794 | 34,51 | |
Arbeid - Travail | 217 | 4,17 | |
Overheid - Autorités | 186 | 3,58 | |
Telecommunicatie - Télécommunication | 167 | 3,21 | |
Economie - Economie | 125 | 2,40 | |
Handelspraktijken - Pratiques commerciales | 100 | 1,92 | |
Politie-inlichtingen - Renseignements policiers | 90 | 1,73 | |
Internationale fluxen - Flux internationaux | 55 | 1,06 | |
Gezondheidszorg - Soins de santé | 46 | 0,88 |
Trimester | Nieuwe verwerkingen | Wijziging van verwerking | Correctie van verwerking | Beëindiging van verwerking | Totaal aantal verwerkingen |
---|---|---|---|---|---|
01.2016- 03.2016 | 2.261 | 135 | 37 | 110 | 2.543 |
04.2016 - 06.2016 | 2.294 | 159 | 108 | 114 | 2.675 |
07.2016 - 09.2016 | 2.234 | 162 | 50 | 203 | 2.649 |
10.2016 - 12.2016 | 1.973 | 73 | 44 | 89 | 2.179 |
globaal | 8.762 | 529 | 239 | 516 | 10.046 |
Trimester | Gewone aangifte | VIA/DPR-aangifte | Aangifte latere verwerking | Thematische aangifte | Totaal aantal aangiftes |
---|---|---|---|---|---|
01.2016- 03.2016 | 513 | 194 | 11 | 1.543 | 2.261 |
04.2016 - 06.2016 | 435 | 52 | 16 | 1.791 | 2.294 |
07.2016 - 09.2016 | 744 | 80 | 10 | 1.400 | 2.234 |
10.2016 - 12.2016 | 420 | 70 | 20 | 1.463 | 1.973 |
globaal | 2.112 | 396 | 57 | 6197 | 8.762 |
Gewone aangifte: melding van een verwerking van persoonsgegevens (bijvoorbeeld het aanleggen van een klantenbestand voor commerciële doeleinden).
VIA/DPR-aangifte: een gestandaardiseerde aangifte voor een grote groep verantwoordelijke
voor de verwerking.
Aangifte latere verwerking: melding van het hergebruik van persoonsgegevens voor wetenschappelijk onderzoek.
Thematische aangifte: meldingen van het gebruik van bewakingscamera's. Een verwerking
heeft betrekking op één bepaalde locatie maar kan meerdere bewakingscamera's bevatten.
Doeleinde | Aantal aangiften | ||
---|---|---|---|
Algemene doeleinden | 699 | ||
Doeleinden van de overheid | 66 | ||
Bewaking en toezicht op de arbeidsplaats | 1.053 | ||
Justitie en politie | 85 | ||
Bewaking en toezicht | 5.092 | ||
Onderwijs | 44 | ||
Cultuur en welzijn | 16 | ||
Sociale zekerheid | 3 | ||
Gezondheidszorg | 141 | ||
Primair of secundair wetenschappelijk onderzoek | 165 | ||
Bank- en kredietwezen, verzekeringen | 79 | ||
Handel | 544 | ||
Latere verwerking | 56 | ||
Andere doelen | 639 |
Trimester | Globaal | Sportmanifestatie | Betoging | Evenement Feestelijkheden | Culturele manifestaties | Oproer | Andere |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01.2016- 03.2016 | 27 | 15 | 6 | 2 | 1 | 1 | 2 |
04.2016 - 06.2016 | 36 | 18 | 6 | 11 | 0 | 1 | 0 |
07.2016 - 09.2016 | 27 | 20 | 2 | 5 | 0 | 0 | 0 |
10.2016 - 12.2016 | 19 | 14 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Globaal | 109 | 67 | 17 | 20 | 1 | 2 | 2 |
Volgens de camerawet mogen de politiediensten mobiele bewakingscamera's inzetten bij grote volkstoelopen. Het gebruik van deze camera's moeten ze melden bij de Privacycommissie.