De GBA ontving in 2022 604 klachten en 177 bemiddelingsdossiers. Het grote verschil met 2021 qua aantal klachten is grotendeels te verklaren door een regen aan klachten over 1 vermeende gegevensinbreuk in 2021 bij het sociale netwerk Facebook (1.120 klachten).
De domeinen waarbinnen de meeste bemiddelingsdossiers opgestart zijn:
-
Vragen over gegevensbescherming inzake handelspraktijken (direct marketing)
-
Beeldverwerking en camera’s
-
Gegevensverwerking binnen de arbeidscontext
De domeinen waarop de meeste klachten betrekking hebben zijn:
-
Vragen over gegevensverwerking inzake handelspraktijken (direct marketing)
-
Beeldverwerking en camera’s
-
Telecommunicatie (o.a. cookies en sociale media)
Jaar | Klachtdossiers | Bemiddelingen |
---|---|---|
2018 | 385 | 0 |
2019 | 459 | 0 |
2020 | 685 | 85 |
2021 | 1928 | 142 |
2022 | 604 | 177 |
Duiding bij de grafiek: in 2018 en 2019 werden klacht- en bemiddelingsdossiers nog niet apart geteld.