Het beginsel van toestemming
"Toestemming" wordt gedefinieerd als het feit dat u vrijelijk, bewust en zonder dwang, toestemming geeft voor de verwerking van uw gegevens. Uw toestemming is ook specifiek, wat inhoudt dat uw afbeelding niet voor een ander doel mag worden gebruikt dan waarvoor u toestemming heeft gegeven.
Met de inwerkingtreding van de AVG is het begrip "toestemming" sterk geëvolueerd, maar er zijn strengere voorwaarden aan verbonden.
Het is dus verplicht dat de persoon zijn of haar toestemming op een duidelijke en ondubbelzinnige manier geeft en de verwerkingsverantwoordelijke moet kunnen aantonen dat de toestemming geldig is gegeven. Dit hoeft niet per se schriftelijk te gebeuren, zolang het maar zeker is. Met andere woorden, mondelinge of zelfs impliciete toestemming (bijvoorbeeld het feit dat een persoon zich laat fotograferen zonder bezwaar te maken) kan ook worden gegeven of gevraagd.
Aangezien mondelinge of impliciete toestemming echter moeilijk te bewijzen is, zal de verantwoordelijke voor de verwerking voorzichtigheidshalve de voorkeur geven aan bijvoorbeeld een formulier waarmee u formeel uw schriftelijke toestemming kunt geven.
De GBA beveelt een schriftelijke toestemming aan voor het maken of gebruiken van gerichte beelden binnen een gesloten kring (bijv. school, sportclub, vereniging, etc.).
In een gesloten kring moet een onderscheid worden gemaakt tussen gerichte en niet-gerichte beelden..
- De term "gericht" verwijst eerder naar een individueel beeld of een beeld waarin een of meer mensen worden uitgelicht, bijvoorbeeld de traditionele klasfoto of een individuele foto.
- Voor gerichte beelden wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van een formulier waarin het soort foto/video, de wijze van verspreiding en het beoogde doel wordt uitgelegd. In dit formulier moeten ook de rechten van de betrokkenen worden vermeld, zoals het recht op informatie, het recht van toegang en het recht van bezwaar.
- Het begrip "niet-gericht" verwijst eerder naar beelden die een algemeen beeld geven van de sfeer, zonder dat één of meer mensen specifiek worden geïdentificeerd (bijvoorbeeld een groepsfoto van de klas tijdens een boswandeling of een sportactiviteit).
- Voor niet-gerichte beelden volstaat het om de betrokkenen te informeren dat dergelijke beelden worden genomen, met welk doel en voor welke publicatie.
Omdat het in de praktijk niet altijd mogelijk is om toestemming te vragen, kan anonimisering van beelden in een aantal gevallen een oplossing zijn.
In een aantal gevallen is uw toestemming niet nodig en is het dus mogelijk om op andere gronden afbeeldingen te maken of te publiceren. De onderstaande voorbeelden zijn geen limitatieve lijst.
Overeenkomstig het proportionaliteitsbeginsel kan het gebruik van beelden dus door specifieke wetgeving worden toegestaan. Bijvoorbeeld: het gebruik van een foto op de elektronische identiteitskaart wordt geregeld bij wet van 8 augustus 1983 betreffende het Rijksregister en de Camerawet van 21 maart 2007 vormt op zijn beurt de wettelijke basis voor de verwerking van gefilmde beelden door bewakingscamera's.
Uw voorafgaande toestemming is ook niet nodig om een beeld te gebruiken om een opdracht van algemeen belang te vervullen. Zo kan de politie bijvoorbeeld een folder verspreiden met de foto van de wijkagent in het gebied van de gemeente waar de agent werkzaam is. Een afbeelding mag ook zonder toestemming van de betrokkene worden gebruikt als dit noodzakelijk is om een gerechtvaardigd belang te beschermen, mits het belang van de betrokkene (d.w.z. de gefotografeerde of gefilmde persoon) niet primeert. Het aanbrengen van een foto op een identificatieplaatje zou dus gerechtvaardigd kunnen worden door het bestaan van een gerechtvaardigd belang (bijvoorbeeld een overheidsambtenaar).
Sommige gegevens zijn zo delicaat dat ze alleen in heel specifieke gevallen mogen worden verwerkt. Voorbeelden hiervan zijn gezondheid, politieke meningen, filosofische overtuigingen (gelovige of atheïst, enz.), seksuele voorkeuren of gerechtelijk verleden. De belangrijkste nieuwigheid die door de AVG is ingevoerd, is het uitdrukkelijke verbod op de verwerking van "genetische gegevens" en "biometrische gegevens" waarmee een persoon op unieke wijze kan worden geïdentificeerd, onder voorbehoud van gerechtvaardigde uitzonderingen.
Het nemen en/of gebruiken van beelden kan ook de verwerking van dergelijke persoonsgegevens met zich meebrengen. Het moet echter duidelijk zijn dat niet alle informatie op zich gevoelig is, maar dat deze gevoeligheid voortkomt uit de context en de doeleinden waarvoor de gegevens worden verwerkt.
Praktische toepassing
De kleur van de huid van een gefotografeerde of gefilmde persoon, wit of zwart, kan op zich niet als gevoelig worden beschouwd. Dit zou echter het geval zijn als het doel van de foto's erin zou bestaan de gefotografeerde of gefilmde personen te identificeren en te classificeren naar hun huidskleur. Een ander voorbeeld: beelden waaruit informatie over de gezondheidstoestand van een persoon kan worden afgeleid, zijn niet noodzakelijkerwijs gezondheidsgegevens, mits deze informatie niet wordt gebruikt om systematisch de gezondheidstoestand van geïdentificeerde personen daar uit af te leiden.
De AVG vereist in het algemeen dat de informatie die bekend wordt gemaakt aan de personen wier gegevens worden verwerkt, op een duidelijke en begrijpelijke manier wordt geformuleerd. Deze vereiste wordt verder aangescherpt ten aanzien van kinderen en jongeren.
Bij jongeren moet een onderscheid worden gemaakt tussen deze die wel en deze die niet over onderscheidingsvermogen beschikken, maar ook in functie van de situatie waarmee de jongere wordt geconfronteerd.
Onderscheidingsvermogen
Een minderjarige die geen onderscheidingsvermogen heeft, wordt beschouwd als "in beginsel onbekwaam" en kan niet alleen een toestemming geven; hij moet zich dus laten vertegenwoordigen door zijn ouders.
Voor een minderjarige die onderscheidingsvermogen heeft, moeten niet alleen de ouders maar ook de minderjarige zelf toestemming geven. Dit betekent dat de verwerkingsverantwoordelijken die online diensten aan kinderen aanbieden, een dubbele identificatie moeten hanteren. Enerzijds deze van het kind en aan de andere kant, die van de persoon die het ouderlijk gezag over het kind heeft.
Hoewel het burgerlijk wetboek een minderjarige definieert als een persoon die de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt, is er een algemene gradatie in de bescherming van de minderjarige, die wordt versterkt in de eerste jaren en afneemt naarmate de minderjarige de leeftijd van 18 jaar nadert. Bepaalde aspecten van de bescherming nemen af tussen 13 en 16 jaar. Daarom zal de minderjarige, afhankelijk van de feiten en omstandigheden, beschouwd worden als onderscheidingsbekwaam of onbekwaam om toestemming te geven.
Wees u ervan bewust dat ook sommige volwassenen (tijdelijk of permanent) onbekwaam kunnen worden verklaard om toestemming te geven. In dit geval is het aan de wettelijke vertegenwoordiger om toestemming te geven in de plaats van de onbekwaam verklaarde persoon.
Diensten van de informatiemaatschappij
De bescherming van minderjarigen is beperkt tot gegevensverwerkingen op basis van de toestemming van een kind bij het gebruik van een dienst van de informatiemaatschappij die rechtstreeks aan dat kind wordt aangeboden . Volgens de Europese richtlijn betreffende diensten van de informatiemaatschappij kan elke economische activiteit die gedeeltelijk online wordt geleverd, onder het begrip van een dienst van de informatiemaatschappij vallen.
Met andere woorden, bedrijven die online producten te koop aanbieden, videospelletjes, sociale netwerken, berichtenverkeer of streamingdiensten zijn gekwalificeerd als dienstverleners van de informatiemaatschappij.
Volgens de AVG is een kind een persoon onder de 16 jaar, maar de Verordening heeft de lidstaten de mogelijkheid gelaten om de leeftijdsgrens te verlagen tot 13 jaar; dit is ook de grens die door de Belgische wet is vastgesteld. Dit betekent dus dat:
- boven de leeftijd van 13 jaar het kind geacht wordt voldoende onderscheidingsvermogen te hebben om alleen - of niet alleen - toestemming te geven voor het gebruik van zijn of haar persoonlijke gegevens;
- jonger dan 13 jaar geen toestemming kan worden verkregen zonder toestemming van een ouder of een wettelijke vertegenwoordiger.
Recht om vergeten te worden
Zelfs als een van de ouders toestemming heeft gegeven voor de verwerking van gegevens met betrekking tot een dienst van de informatiemaatschappij, is de keuze niet definitief.
De ouder of het kind kan deze toestemming op elk moment intrekken en verzoeken om alle in het verleden verzamelde gegevens te verwijderen.
Recht op afbeelding
Wanneer de verspreiding van beelden betrekking heeft op minderjarigen, moet hun voorafgaande toestemming worden verkregen, evenals die van de ouders wanneer het kind nog niet de leeftijd van onderscheiding heeft bereikt. Met betrekking tot het recht op afbeelding is de onderscheidingsleeftijd vastgesteld op 14 jaar.
Als de minderjarige geen onderscheidingsvermogen heeft, zijn het zijn ouders die verantwoordelijk zijn voor het ouderlijk gezag, die het recht op afbeelding zullen uitoefenen. Ouders moeten dus toestemming geven om hun kind te fotograferen en dat de afbeelding wordt verspreid (dit zijn twee verschillende toestemmingen). Concreet betekent dit dat ouders niet naar de mening van hun kind moeten vragen om een foto van hem of haar te maken en deze vervolgens op Facebook te publiceren. Ze kunnen dat vrijelijk doen. De ouderplicht vereist echter dat ouders rekening houden met de belangen van het kind bij het publiceren van foto's van het kind (en dus de publicatie van vernederende afbeeldingen vermijden).
En wat als de ouders gescheiden zijn?
Wanneer ouders niet meer samenwonen, kan de verspreiding van foto's van hun kind op sociale media problematisch zijn.
Aangezien de echtscheiding van de ouders geen invloed heeft op het ouderlijk gezag, blijven zij dit gezamenlijk uitoefenen.
De ene ouder moet echter wettelijk gezien de toestemming van de andere ouder krijgen om een foto van zijn of haar kind te maken en deze te verspreiden. Gezien de soms delicate situatie is het essentieel dat ouders een gemeenschappelijk kader definiëren voor de beeldrechten van hun kind (wat kan en wat kan niet? ...