03 okt
2024

Lokale verkiezingen: nieuwe herinnering aan de regels voor verkiezingsreclame

In de aanloop naar de lokale en provinciale verkiezingen wil de GBA nogmaals herinneren aan de regels die van toepassing zijn op de verwerking van persoonsgegevens voor verkiezingsdoeleinden. Tevens heeft ze een brief gestuurd naar de voorzitters van de grote partijen in België waarin een aantal belangrijke beginselen worden opgesomd die in acht moeten worden genomen bij verkiezingsreclame.

Hebt u, nu de verkiezingen naderen, gepersonaliseerde berichten van kandidaten ontvangen en vraagt u zich af hoe uw persoonsgegevens (al dan niet) mogen worden gebruikt voor verkiezingsdoeleinden? De mogelijkheid voor verkiezingspartijen en -kandidaten om met kiezers te communiceren is essentieel in een democratische samenleving. Het versturen van persoonlijk geadresseerde verkiezingsboodschappen is dus volkomen aanvaardbaar, op voorwaarde dat de hiervoor gebruikte persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de AVG en de verschillende beginselen ervan.

De GBA heeft in de loop van het jaar een aantal nuttige hulpmiddelen ter beschikking gesteld van kiezers en partijen of kandidaten die persoonsgegevens van kiezers verwerken:

Naast deze verschillende bewustmakingsinitiatieven stuurde de Eerstelijnsdienst van de GBA begin september ook een brief naar de voorzitters van de grote politieke partijen om hen te herinneren aan de belangrijkste beginselen van gegevensverwerking in het kader van verkiezingsreclame. U vindt hier een kopie van deze brief.

Over verkiezingsreclame bij de verkiezingen van dit jaar heeft de Geschillenkamer ook al 2 beslissingen genomen:

  • Waarschuwing 74/2024 met betrekking tot het onrechtmatig verzamelen van persoonsgegevens en spamming in het kader van de verkiezingen (beschikbaar in het Frans)
  • Zonder gevolg 119/2024 over het latere gebruik van persoonsgegevens voor verkiezingswerving (beschikbaar in het Frans)