Persberichten

29 jan
2018

Dag van de databescherming: de nieuwe privacyregels op kindermaat

Op 28 januari vieren we jaarlijks de Europese dag van de databescherming. Die staat dit jaar helemaal in teken van de nieuwe Europese privacywet die vanaf 25 mei van toepassing wordt. Omdat kinderen zich steeds jonger en vaker online begeven moet bijzondere aandacht worden gegeven aan de bescherming van hun data. Maar kinderen kunnen zelf ook bijdragen aan een veilige online omgeving, door zich bewust te zijn van de gegevens die ze delen. De Autoriteit en Mediawijs ontwikkelden daarom een educatief pakket dat jongeren spelenderwijs kennis laat maken met de basisprincipes van de nieuwe databeschermingswet. Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer en Vlaams minister van Cultuur, Media en Jeugd Sven Gatz ondersteunen het initiatief en hebben het nieuw lessenpakket vandaag uitgetest in het Sint-Jan Berchmanscollege in Brussel.


24 okt
2017

Advocaat-Generaal Hof van Justitie bevestigt bevoegdheid om op te treden tegen Facebook

Op 24 oktober 2017 maakte Advocaat-Generaal Bot zijn standpunt bekend in de zaak Wirtschaftsakademie (C-210/16).


12 okt
2017

Privacycommissie vs. Facebook: Procedure ten gronde

Vandaag, op 12 oktober 2017, heeft de Privacycommissie voor de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel de procedure ten gronde gepleit in haar zaak tegen Facebook. Deze procedure ten gronde heeft betrekking op de verwerking van persoonsgegeven door Facebook van zowel gebruikers als niet-gebruikers van Facebook en door middel van cookies, social plug-ins en pixels.


31 jul
2017

Tomorrowland: uitspraak in kort geding

3 geweigerde Tomorrowland-bezoekers stapten naar de kortgedingrechter om alsnog toegang te krijgen tot het festival. Daarnaast vragen zij ook de redenen die aan de basis liggen van de weigeringsbeslissing. De Autoriteit kwam op vraag van de eisers tussen in de procedure.


19 jul
2017

Resultaat van het onderzoek naar gerichte tv-reclame door Telenet en Proximus

Proximus en Telenet breiden hun TV-reclameaanbod uit op basis van het persoonlijk kijk- en/of surfgedrag van de klant. De Autoriteit boog zich over deze nieuwe vorm van meer gepersonaliseerde TV-reclame en vond samen met de operatoren het gewenste evenwicht tussen de bedrijfsbelangen en de privacy van de klant. “De operatoren hebben onze opmerkingen ter harte genomen. Wij zijn tevreden met het bereikte resultaat”, zegt Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Autoriteit.